Østergågade 2
tf@nykobingteater.dk

Referat af generalforsamlingen d. 21. sep. 2017

Referat fra Teaterforeningen Guldborgsunds generalforsamling

Torsdag den 21.09.2017 kl. 19.00 i Nykøbing Teater (Teaterfoyeren).

I generalforsamlingen deltog omkring 17 medlemmer.

Referent: Torben Riise.

Dagsorden ifølge vedtægterne:

Valg af dirigent.

Erling Nielsen blev valgt.

Valg af stemmetællere.

Marinus Andersen og Kirsten Rasmussen blev valgt

Formanden aflægger beretning.

Jette Malmskovs beretning:

Så er der igen gået et år, og vi kan se tilbage på en travl, men festlig sæson i jubilæets tegn. Vi er utrolig glade for og stolte over at foreningen har formået at nå så langt. Det største fødselsdagsønske må være at den kan overleve i mange år ud i fremtiden som et kvalificeret kulturtilbud i kommunen. Men hvis det ønske skal gå i opfyldelse skal der ske ændringer. Vi har heldigvis stadig mange trofaste medlemmer, men abonnementstallet er stadig faldende, og foreningen vil langsomt dø ud, hvis vi kun satser på den traditionelle form med abonnementer, der vælger 3 forestillinger. Fordelskortet er ved at blive kendt, så det begynder at sælge, og de billetter, der ikke bliver solgt i abonnement bliver lagt på Billetnet, som sælger i hele landet, men det er ikke nok. Vi bliver nødt til hele tiden at finde nye måder promovere os på og reklamere for vores forestillinger på mange forskellige medier, men også til at samarbejde med andre foreninger - selvfølgelig for at få så meget kultur til kommunen som muligt, men også for at gøre foreningen kendt. Der er stadig mange, der ikke aner, at der findes en teaterforening.

Det stiller bestyrelsen på en svær opgave, men vi er opmærksomme på udfordringen, og er allerede i fuld gang med at finde nye veje og nye medier. Bl.a. stillede bestyrelsen op som frivillig arbejdskraft til den nyligt overståede gadeteaterfestival ligesom vi deltog i Foreningernes dag den 9.september. Vi fik snakket med rigtig mange mennesker. Vi blev bl.a. spurgt om man kunne købe forestillinger uden at være medlem, og selvfølgelig kan man det. Det koster bare noget mere. og der har faktisk været salg af forestillinger efter, så lidt har det hjulpet.

Jeg kan på det varmeste anbefale at tilmelde jer vores nyhedsbrev, som kommer en gang om måneden. Her kan I læse om nyheder i foreningen og om de forestillinger, der kommer i den måned.

Man kan også gå ind på foreningens hjemmeside. Her kan man både læse om forestillingerne og bestille løssalgsbilletter til dem.

Vi har en forpligtelse til at vise et bredt udsnit af kvalitetsteater i mange genrer, og vi prøver hvert år at finde nogle spændende lidt anderledes forestillinger som supplement til de populære genrer. Vi vil meget gerne kunne give ballet eller operainteresserede medlemmer mulighed for at kunne se det her hvor de bor. Der vigtigt, at vi kan tilbyde nogle forestillinger, som folk har lyst til at se, men også at vise mindre kendte forestillinger med nogle af de nye dygtige skuespillere og dramatikere, som vi har. Problemet er, at den støtte, vi får fra staten bliver mindre og mindre for hver sæson fordi der er kommet mange udbydere til som skal deles om den samme pose penge. Det har jeg sagt i flere år, og hvert år er støtten til hver forestilling blevet mindre, så ikke bare vi, men teaterforeningerne rundt om i hele landet er ved at få problemer. Der pågår i øjeblikket forhandlinger med kulturministeriet om en ny ordning, men det har lange udsigter, Samtidig er den støtte, vi har fået til balletforestillinger faldet væk fra denne sæson. og selv om vi får støtte fra Guldborgsund kommune så vi skal indstille os på at spare. Det betyder, bl.a. at der heller ikke i denne sæson har været råd til at sende hele bestyrelsen på seminar, så vi har klaret det med at de medlemmer, der var afsted har taget materiale med hjem på alle de forestillinger, der var udbudt, så alle har haft noget at gå ud fra, når vi skulle vælge. Vi synes selv, at vi fik sat et godt repertoire sammen, så vi har kunnet holde det budget, vi havde lagt. Ikke mindst vores jubilæumsforestilling Frk. Nitouche var en kæmpesucces.

En af de indtægtskilder vi har, er billetsalg. Vi har nu 3 forskellige billetsystemer, som vi sælger billetter fra, for hver billet, der bliver solgt tjener vi ca. 5 kr. og Sanne, vores uundværlige sekretær sælger mange billetter til arrangementer i hele landet.

Der tales rigtig meget om dannelse i disse år. Børn skal have kulturel dannelse, og her mener vi at teater er et selvfølgeligt bud. Vi bliver derfor ved med at tilbyde børneteater til en pris, som alle kan betale.

I den forløbne sæson søgte Teaterforeningen i samarbejde med Masken og biblioteket at få penge til at arrangere en børneteaterdag. Det fik vi ikke, men vi har ikke opgivet og Malene fra bestyrelsen arbejder videre på at finde fonde.

Vi fortsætter samarbejdet Masken om et par små forestillinger, som vi synes, har så meget kvalitet at vi gerne vil kunne tilbyde dem selv om de er til en mindre scene end vores. Vores medlemmer kan også stadig købe billetter til Teaterforeningen bøgestrømmens forestillinger med rabat. Rabatten gælder dog ikke operaforestillinger.

I den forløbne sæson var teateret lukket i to måneder p.g.a. arbejde på bagscenen. Arbejdstilsynet kræver, at der skal være dobbeltlås på trækket til kulisser på bagscenen. Vi prøvede at lægge en forestilling i foyeren. Det var ikke nogen ubetinget succes. Af mange grunde blev arbejdet ikke udført, så vi må også i den kommende sæson prøve at overleve med en lukket bagscene 2 måneder i teatersæsonen. Det er noget vi kan mærke på økonomien.

De sidste sæsoner har det været muligt at tilkøbe en teatermenu. De kan man stadig. Vi har fået en aftale med Cafe Holgers på Torvet om en teatermenu, som kan bestilles til nogle af forestillingerne som man plejer.

Vi har heldigvis færre og færre af vores faste abonnenter, der tager overtøj eller drikkevarer med ind i salen. De fleste har lært at tage en trøje eller et sjal med, når der somme tider er træk. Så skal vi bare have lært løssalgspublikummet det.

Der er ingen tvivl om at de største sællerter i den forløbne sæson var Folketeatrets Frk. Nitouche og Komedieteatrets ”Far’ på færde”, Desværre var det Komedieteatrets sidste forestilling som teaterkompagni, men I har sikkert allerede opdaget, at de fleste af skuespillerne optræder i komedier også i den kommende sæson, bare i andre grupper. Lilys Danmarkshistorie var et dejligt og hyggeligt gensyn med en svunden tid. Modsat var ”Min far” en uhyggelig velspillet forestilling om et meget nutidigt emne nemlig demens. Det må absolut være en af Ole Thestrups bedste præstationer. ”Vrede” var en tankefuld forestilling om hvad der sker, når overfladen krakelerer på den pæne familie med deres politisk korrekte meninger. I Band on the run blev publikum inddraget i forestillingen og vi var øjeblik i tvivl om vi var i teater eller til koncert, men vi overgav os hurtigt og gav den gas som koncertgæster i en i øvrigt meget velspillet forestilling.

Hvert år finder vi en lille, spændende forestilling som vi lægger uden for teatret. I år var det ”Træt lever, tungt hjerte” en fantastisk intim forestilling som spillede 3 gange i Kirkens genbrugsbutik. Der kunne kun være 30 ad gangen, men der var helt udsolgt til alle forestillinger. En kvinde var kommet fra Holbæk for at overvære den, og fik den allersidste plads. Disse forestillinger tiltrækker nogle gange et andet publikum end vi er vant til, og vores håb er, at de får øjnene op for at vi har mere på programmet.

Af en eller anden grund har vi lidt svært ved at sælge de lidt større familieteaterforestillinger. Måske er det prisen, måske er der ikke nok bedsteforældre, måske er vi for dårlige til at oplyse om dem, hvem ved? I en spare tid er det nærliggende at sløjfe dem, for nogle af de store familieforestillinger fra Folketeatret er faktisk dyrere end voksenforestillinger, men det er også forestillinger der er så flotte og æstetiske, at man sagtens kan se dem uden børn. Juleforestillingerne er altid et hit. I år var det ”God jul Cirkeline” med de kendte figurer fra tegnefilmene og sange, som børnene kunne synge med på. En lidt uhyggelig, men sjov historie som heldigvis endte så alle kunne gå juleglade hjem fra teatret.

Den anden familieforestilling var ”Villads fra Valby”. Bogen om den helt almindelige dreng, der hele tiden kommer galt afsted, er kendt af mange børn fra 5 år, som kan spejle sig i figuren, men den er kommet til efter at bedsteforældrene var børn, så måske var det derfor at den ikke solgte så godt?

H.C: Andersen lever var et meget spændende, digitalt eventyr, hvor teatret leger med den nyeste teknik inden for tegnefilm og animation sammen med en levende skuespiller. Og børnene kunne opleve, at en tegnefilmsfigur kunne se dem og tale med dem. Børnene var begejstrede. Det samme var nogle HTX elever, som vi havde fået lokket ind og se den. Især da publikum fik lov til at komme bag scenen og se teknikken.

Det er fantastisk at man kan lave teater, som kan fange helt ned til 1 årige børn.

I Uppercuts kort en lang” for de 1,5 – 4 årige danser 2 piger rundt med farvestrålende figurer fra Kadinsis univers med 3kanter 4kanter osv. Børnene syntes det var sjovt.

I ”En lille ny” også for de 1,5 – 4 årige fortæller Randers egnsteater en utrolig sød og fin historie Alting har sin plads, sin egen lyd, i det hvide hjem hos damen men det hele forstyrres, da der kommer en lille ny. Heldigvis ender det med at de finder hinanden og gør det hele mangefarvet. En meget sød fortælling som fangede børnene.

De lidt større børn kunne bl.a. se ”muldvarpen, der kom og gik” som er dukketeater for de 2-5 årige. En dag vågner muldvarpen og opdager, at et hus er plantet på dets bo. Muldvarpens ejendomsret udæskes da damen i huset planter og vander i hovedet på den. Det er den ikke helt tilfreds med, men den savner alligevel huset, da det en dag forsvinder igen.

De 3-8 årige kunne opleve forestillingen ”Vi ses i morgen”

En fantastisk rost, poetisk historie om en dreng fra jorden som i sin flyvemaskine (legetøj) kommer forbi en stjerne hvor der bor en stjernepige. To vidt forskellige kulturer lærer af hinanden og får evigt venskab

Også de 4-8 årige kunne se dansere

Her fortalte Uppercuts dansere en humoristisk gyserfortælling om to søskende der ikke kan sove og leger med hænder, fødder puder, dyner og skræmmer hinanden. Til sidst falder de dog i søvn.

Vores børneteaterforestillinger foregår som regel på bagscenen og til børnevenlige middagssøvntider i weekender. Det er rigtig hyggelige forestillinger, som også forældrene har tid til at være med til.

I år har Birgitte Budtz valgt at trække sig som bestyrelsesmedlem. Vi siger Birgitte et stort tak hendes indsats igennem mange år, både som sekretær i bestyrelsen, ved vagter og til forskellige arbejdsopgaver og arrangementer. Ifølge vedtægterne kunne vi godt vælge ikke at tage nye ind, men som en del af vores plan med at få yngre medlemmer i teatret indstiller bestyrelse en person, men derom senere.

Jeg kan på bestyrelsens vegne:

En stor tak skal også rettes til Jens Couriol og hans stab af medarbejdere for et godt samarbejde og dygtig og professionelt arbejde i forbindelse med forestillinger.

Til vores uundværlige sekretær Sanne for et kæmpeengagement i sit arbejde, som rækker langt ud over, hvad man kan forvente.

Kassereren forelægger regnskab.

Poul Stahlschmidt gennemgik regnskabet.

Regnskabet for 2016-2017 viste et underskud på 337 kr.

Formuen den 30.06.2017 var 202.445 kr.

Repertoire for kommende sæson. (2017-2018)

Jette Malmskov gennemgik repertoiret for voksenteater.

Aase Borchmann gennemgik repertoiret for familieforestillinger og børneforestillinger.

Fastlæggelse af medlemskontingent.

Uændret kontingent på 125 kr. blev vedtaget.

Forelæggelse af budgetter til orientering.

Poul Stahlschmidt gennemgik budget for 2017-2018.

Budget viser et underskud på 80.000 kr.

Indkomne forslag.

Der var ingen forslag.

Valg af formand:

Jette Malmskov blev genvalgt.

Valg af bestyrelsesmedlemmer:

Annie Rasmussen, Birgit Rasmussen og Aase Borchmann blev genvalgt

Line Korsholm Nielsen blev nyvalgt.

Valg af revisorer.

Flemming Egholm og Hanne Rosenlund blev genvalgt

Lizzi Lund blev genvalgt som revisor suppleant.

Eventuelt.

Ingen kommentarer.