Østergågade 2
tf@nykobingteater.dk

Generalforsamlingen d. 19. sep. 2019

Referat fra Teaterforeningen Guldborgsunds generalforsamling

Torsdag den 19.09.2019  kl. 19.00 i Nykøbing Teater (Teaterfoyeren).

I generalforsamlingen deltog 21 medlemmer.

Referent: Torben Riise.

Dagsorden ifølge vedtægterne:

Valg af dirigent.

Erling Nielsen blev valgt.

Valg af stemmetællere.

Elisabet Schou og Anne Marie Saxtorph Blom blev valgt.

Formanden aflægger beretning.

Jette Malmskov beretning:

Det er med stolthed og glæde at jeg kan sige at vi  kan se tilbage på en rigtig, rigtig god sæson. Det startede allerede i november, hvor  vi fik overrakt Guldborgsund kommunes kulturpris, en pris, som gives til en kultur institution, der har gjort en særlig indsats for kulturen i kommunen i det forløbne år.

Det var en anerkendelse for det arbejde, der er gjort i foreningen for at bringe kulturelle oplevelser  til kommunen. I bestyrelsen ser vi det som et tegn på, at de mål, vi har sat for foreningen, og  det arbejde vi gør,  går i den rigtige retning og  det har givet endnu mere  energi ti det videre arbejde. Mange tak til de mennesker, der havde indstillet os. Det er vi meget glade for.

Ærligt talt, det synes jeg var velfortjent. Bestyrelsen arbejder meget bredt for at give så mange som muligt en god teateroplevelse uden at behøve at skulle køre langt. Det første prøver vi ved at udbyde et meget varieret teaterprogram, så der er noget både for enhver smag og enhver alder. Det sidste har vi arbejdet  med ved at lægge forestillinger ude i kommunen. Og det har faktisk vist sig at være en succes, som vi fortsat vil udvikle dog uden at det berører  vores sædvanlige niveau med forestillinger på teatret. hverken i antal eller kvalitet

Vi kan se tilbage på en sæson med pæne publikumstal og en dermed pæn økonomi. Det at der er luft i økonomien gør, at vi har bedre mulighed for at arbejde med at gøre teaterforeningen til en levende forening. Overskuddet  skyldes  ikke mindst at vi  for første gang i mange år kunne fylde næsten hele salen med over 600 glade mennesker til Folketeatrets ”Mød mig på Cassiopaia”, men også at det tilskud, vi får fra staten er blevet lidt større og at nogle af vores tiltag begynder at give resultat. Vi har efterhånden gennemsnitligt lidt flere publikummer til forestillingerne hvilket bl.a. skyldes et noget større løssalg til forestillingerne end vi havde håbet på. Derudover har vi et pænt salg af billetter til andre arrangementer som vi tjener på.

Bestyrelsen arbejder til stadighed med at gøre foreningen kendt  også blandt dem, som normalt ikke kommer i teatret.

Der er ingen tvivl om, at vi får snakket teater med en masse mennesker i den uge, der er gadeteaterfestival.  På foreningernes dag får vi bl.a. fat i nogle, der aldrig har været i teatret før, ligesom vi indgår i forskellige  samarbejder til gavn for foreningen.

Det har også vist sig at være en god ide at lægge et par forestillinger ud i kommunen. Det er meget hyggelige aftener i omgivelser, der passer til indholdet og temaet  i forestillingen. Derudover får vi fat i beboere i området, som ellers ikke går i teatret.

Men vi skal ikke hvile på laurbærrene. Vi er stadig ikke synlige nok så der arbejder bestyrelsen målrettet på. En måned før hver Forestilling sætter vi den til salg på ticketmaster, så den er til salg i hele landet. Det giver et rimeligt godt salg af restbilletterne De fleste teatergrupper har en liste over spillesteder på deres hjemmesider. Flere og flere går på nettet og ser, hvad der sker i byen. Det betyder , at vi skal være med på nettet på facebook, på Instagram. Vi skal i det hele taget sørge for at være med på

alle de kulturkalendere, der findes på nettet. Vi har derfor nedsat en mediegruppe, som arbejder med at synliggøre foreningen på nettet, hvad nogle af jer måske allerede har opdaget. I må meget gerne dele.

Vi har pt. Lidt over 700 modtagere af nyhedsbrevet, som udkommer ca en gang om måneden i sæsonen med nyheder fra bestyrelsen og omtale af månedens forestillinger.

Vi mener, at det er vigtigt at samarbejde. Vores medlemmer kan stadig købe billetter i Teaterforeningen Bøgestrømmen i Vordingborg til rabatpris og i den forløbne sæson har udvidet vores samarbejde til også at omfatte Vestlollands Teaterkreds. Vi samarbejder stadig med Masken om et par forestillinger i løbet af sæsonen og er i det hele taget åbne over for samarbejder, der kan gøre foreningen mere kendt og være til fordel for begge parter. Vi har en trofast  lille sponsorskare, som støtter foreningen, men kan sagtens have flere, så hvis nogle af jer kender nogen, så sig endelig til.

Der er bestyrelsesmedlemmer til stede ved alle forestillinger, og vi opfordrer til, at tage en snak med dem, hvis i har spørgsmål, eller ris og (især) ros. Del gerne jeres oplevelser på de sociale medier, eller få naboen til at komme med i teatret. Vi har stadig et par gratis billetter til dem, der får naboen til at melde sig ind.

Ud over teaterforestillingerne arbejdet bestyrelsen i forskellige udvalg og deltager i møder dels med de andre foreninger i regionen, dels med vores samarbejdspartnere og sponsorer.

I den forløbne sæson var hele bestyrelsen på teaterseminar i Kolding. Det var meget givende at alle havde hørt om de forestillinger, der blev præsenteret, og derfor kunne tage stilling til, hvad der skulle vælges på lige fod. Derudover kunne vi dele os, så vi havde mulighed for at sende folk til en masse ekstra forestillinger, hvor  teatrene havde 30 minutter til at vise og snakke om deres kommende turneforestilling. Den succes fortsætter vi med til november.

Vi lejer os ind på Teatret og får en meget fin behandling. Jeg tror ikke det er mange teaterforeninger, der har så gode forhold. Teatrene er glade for at komme her, fordi der er et professionelt, teknisk personale til at tage imod dem, Vi mødes et par gange om året for at skrive kontrakter og udveksle ideer, og ind  imellem arbejder vi sammen om forestillinger. Desværre opstår der også af og til lidt kommunikationsvanskeligheder, når garderoben f.eks. bliver sat op fra de ene dag til den anden uden forvarsel, eller der mangler nogle numre på stolene.

Det er beklageligt, og noget vi som lejere ikke kan gøre noget ved, men vi får altid ordnet misforståelserne og finder en ordning på tingene. . Samarbejdet har også gjort at vi nu kan tillade drikkevarer i salen, når blot det er i politisk ukorrekte plastikglas. Vi har et  fint samarbejde med Tina fra Hotel Falster og med Morten i Cafeen  og kan næsten altid få en aftale om specielle arrangementer .

Det jeg allerbedst kan lide ved at komme på teatret er alle de glade mennesker, jeg møder til forestillingerne. En sjælden gang kan der være nogle, der siger : ”Hvad var det for noget møg”, og en sjælden gang kan jeg være enig.  Som regel handler det måske lige så meget om genre og smag.

Men vi køber jo lidt katten i sækken, når vi skal tage stilling til, hvilke forestillinger, vi vil købe ud fra en præsentation på 5 min. og en snak med producenten. Jeg synes efterhånden at vi er blevet gode til at gennemskue, hvad vi skal tage og I den forløbne sæson var der  bestemt ingen sure miner. ”Mød mig på Cassiopeia” var som sagt en kæmpesucces. Kendt forestilling, mange kendte skuespillere kendte melodier. Det kunne ikke blive bedre.  Det er i det hele taget noget lettere at sælge forestillinger med skuespillere, som folk kender i forvejen. Det viser salgstallene fra ”Kurt og Kirsten” og ”I sidste øjeblik.”

Dansk Danseteater viste som sædvanlig dans på allerhøjeste niveau. Der er efterhånden en del, der har fundet vej til introduktionen en time før forestillingen.

Figaros og Teatergrad har efterhånden fået et fast publikum, og de skuffer da heller ikke. ”Svend, Knud og Valdemar” var forrygende og den gamle forestilling fik et helt nyt liv. Mange havde fundet vejen til Gedser for at se ”Flygt” og der var stemning og Linedans  med ”The Beatroots” i Idestrup forsamlingshus som gav sit til den rette stemning  med en ægte cowboymiddag. Morten Lützhøft og Nis Pedersen gav en dejlig nostalgisk og meget musikalsk tilbageblik til Simon og Garfunkels storhedstid.  Herlige aftener,

Men endnu engang synes jeg, det er synd, at der ikke er flere vover de mindre kendte forestillinger. Bysbarnet Thomas Markmanns ”Drengen der ikke ville være vægtløs” var forrygende, morsom og tankevækkende og spillet eminent.  I ”Grounded” gav Kaja Kamuk en meget flot og gribende fremstilling af moderne krigsførelse og historien om Tvind sendte i hvert fald mig tilbage til min egen ungdom på bedste vis.

Og apropos  ungdom, så er det stadig vigtigt for os at være med til at give børn og unge en kulturel dannelse  - og en hyggelig  stund i teatrets univers . Vi prøver at lokke de unge ind med forskellige tiltag og vi har børneteater som henvender sig til børn helt nede fra 0-3 år. Børneteaterforestillingerne ligger altid om lørdagen så  børnene har mulighed for at tage deres voksne med. I denne sæson er det blevet til 5 børne og 2 familieforestillinger.

1-2-3 nU  var en forestilling, hvor de 0-3 årige oplevede små, genkendelige historier poppe op bag Dorte med den dejlige, rolige fortællerstemme. De små var tryllebundne.

I Små døde dyr fik de  4-9 årige en historie om at begrave et dødt dyr, man har fundet  - helt på børnenes præmisser. Scenen fyldtes i hastigt tempo med alt det, de to børn fandt brugbart. En energisk pige, holdt gang i legen i hæsblæsende tempo og den mere stille dreng, fandt på små sange til de døde dyr. Godt makkerskab mellem børnene (udsolgt)

Jeg kan huske alting (12. jan.) Man forstår godt, den forestilling var Reumertnomineret. De 2-5 årige sad i et rundt telt og så på barneseng, hvor de forunderligste, hverdagsagtige ting skete. Huse, værelser og legeplads poppede op i sengen. Det var den lille drengs hverdag hjemme, i børnehaven, blandt vennerne som han oplevede, inden han faldt i søvn. De skønneste små figurer bevægede sig rundt i sengen (dukkeføreren lå under sengen!) mens Mette Rosleffs dejlige, rolige stemme med masser af pauser guidede os gennem historien.

Mito og Dito Spillede i vinterferien, så hele familien kunne følges ad i teatret, for det var for de 5-90 årige. Det var utroligt, hvad de to mimere kunne få ud af legen i og omkring en meget stor og en mindre papkasse, samt de ting, de tryllede frem fra kasserne. De kappedes hele tiden om at få den højeste status. Dog endte alt fredeligt og de blev gode venner igen.

Balletforestillingen Sneøjne har vi haft flere gange gennem årene  med stor succes. Scenografien og danserne er helt i hvidt. De leger i ”sne”. En dyne bliver til en snemand og ”Sneboldene” fyger rundt i luften. Guitaristen leverer dejlig, rytmisk musik til danserne og de 0-4 årige så henførte til og skulle holdes på plads af deres voksne for ikke at deltage i dansen.

Årets Juleforestillingen blev familieforestillingen God jul, Cirkeline med de kendte figurer i en dejlig scenografi og til Hans Henrik Leys iørefaldende musik (3 år og op)

Familieforestillingen Dracula havde en nedre grænse på 10 år og en advarsel til folk med svage hjerter om ikke at se den, for hele Draculas historie blev under gys og hop i stolene fortalt i en scenografi af kister og med flotte masker of dragter. Kisterne blev flyttet rundt alt efter, hvad de skulle illuderer ud over at være kister: skabe, borde, døre til andre rum.

Sigurd Barret kom, så og sejrede med sin familieforestilling Sigurds Danmarkshistorie  En festlig, flot og velspillet teaterkoncert, man kunne blive klog af.

Nu venter vi bare på at hans Ægyptiske fortællinger kommer.

Til slut vil jeg rette en stor tak til vores sponsorer, som trofast støtter os. Det betyder rigtig meget. Tak til Jens Curioll og hans stab for godt samarbejde både til voksen og børneforestillinger.
Tak til vores fantastiske, uundværlige sekretær og blæksprutte Sanne.
Tak til alle jer medlemmer, der trofast møder op hvert år.

Kassereren forelægger regnskab.

Poul Stalschmidt gennengik regnskabet.

Regnskabet for 2018-2019 viste et overskud på 83.943 kr.

Formuen den 30.06.2018 var 303.746 kr.

Repertoire for kommende sæson. (2019-2020)

Jette Malmskov gennemgik repertoiret for voksenteater.

Aase Borchmann gennemgik repertoiret for familieforestillinger og børneforestillinger.

Fastlæggelse af medlemskontingent.

Uændret kontingent på 125 kr. blev vedtaget.

Forelæggelse af budgetter til orientering.

Poul Stalschmidt gennemgik budget for 2019-2020.

Budget viser et overskud på 25.000 kr.

Indkomne forslag.

Bestyrelsen foreslog at §10 (om generalforsamlingen) ændres på følgende måde:

Stk. 3 ændres fra formanden aflægger beretning til formanden aflægger beretning til godkendelse.

Stk. 4 ændres fra kassereren forelægger regnskab til kassereren forelægger regnskab til godkendelse.

Forslagene blev godkendt

Valg af formand:

Jette Malmskov blev genvalgt.

Valg af bestyrelsesmedlemmer:

Annie B. Rasmussen, Birgit Rasmussen, Aase Borchmann, Line Korsholm Nielsen

blev genvalgt.

Valg af revisorer.

Flemming Egholm og Hanne Rosenlund blev genvalgt

Lizzi Lund blev genvalgt som revisorsuppleant.

Eventuelt.

Der blev takket for det gode arbejde i forbindelse med gadeteater.

Flemming Egholm takkede bestyrelsen for det gode arbejde.